З УКРАЇНОЮ В СЕРЦІ
Супоївський навчально-виховний комплекс
«Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів –
дошкільний навчальний заклад (ясла-садок)»
Яготинського району
З Україною в серці
2017
РАЙОННА ПОШУКОВА АКЦІЯ
«ГЕРОЇ СЕРЕД НАС:СУЧАСНІ ЗАХИСНИКИ УКРАЇНИ»
Напрям «Виховуємо патріотів»
Автор:
Литвиненко Тетяна
Миколаївна,
вчитель математики,
керівник шкільного
краєзнавчого музею
Супоївського НВК «ЗОШ І-ІІІ
ступенів –
ДНЗ ( ясла –садок)»,
096-879-21-34
Україна – це моє щастя і мій біль.
Моя це земля, моє тут серце , і мова.
|
|
|
Україна має давню і величну
культуру та історію. Процеси становлення державності в Україні мають
тисячолітні традиції. Як свідчить історія, вони не були простими і
супроводжувалися національно – визвольною боротьбою українського народу. Події, що зараз відбуваються в Україні та
світі, яскраво свідчать про те, що державна незалежність не є данністю, а
постійно потребує захисту. Для успішного розвитку Української держави
необхідно створити суспільство активних і свідомих громадян з високими
патріотичними почуттями.
Відповідно до Конституції України, Законів України «Про освіту», «Про
загальну середню освіту», «Концепції національно – патріотичного виховання
дітей та молоді на 2015 – 2019 роки» одним із пріоритетних завдань освіти є
патріотичне виховання молодих поколінь.
Національно – патріотичне виховання, яке є визначальним у формуванні
духовних цінностей молоді, сьогодні актуальне як ніколи, враховуючи нові
суспільно політичні реалії в Україні.Адже саме духовність і високий рівень
свідомості є основою майбутнього політичного, економічного та культурного
розвитку нашої держави. І покликання освітних закладів полягає у тому, щоб
крім міцних знань забезпечити у молодих людей формування духовно багатого та
національно свідомого світогляду. Найважливішим пріоритетом національно –
патріотичного виховання є формування
ціннісного ставлення особистості до українського народу, Батьківщини,
держави, нації, до кожної людини.
Патріотизм передбачає гордість за матеріальні і духовні досягнення свого
народу, своєї Батьківщини, бажання збереження її характерних особливостей, її
культурного надбання та захист інтересів своїї громади, народу вцілому.
Патріотичне виховання повинно сприяти єднанню українського народу, зміцненню
соціально – економічних, духовних, культурних основ розвитку українського
суспільства і держави.
Патріотичне виховання має
пронизувати весь навчально – виховний процес, органічно поєднувати
національне, громадянське,моральне, родинно – сімейне, естетичне, правове,
екологічне, фізичне, трудове виховання, базуватися на національній історії,
знанні та відстоюванні своїх прав, виконанні конституційних і громадянських
обов’язків, відповідальності за власне майбутнє, добробут і
долю країни.
Провідними завданнями патріотичного виховання учнів є:
-
формування національної свідомості, любові до рідної землі, свого народу,
бажання працювати задля держави, готовності її захищати;
-
забезпечення духовної єдності поколінь;
-
прищеплення шанобливого ставлення до культури, звичаїв, традицій українського народу;
-
утвердження принципів загальнолюдської моралі: правдивості,
справедливості, патріотизму та інших доброчинностей.
|
|
|
У наш динамічний час постала проблема усунення гострих суперечностей між
досягненням багатовікового морально – педагогічного досвіду нашого народу і
незадовільним застосуванням його у вихованні дітей. Фактично, прогресивні
традиції й національні звичаї духовного, морального, демократичного,
гуманного, господарсько – трудового, культурно – естетичного характеру були
приречені на забуття.
Аби подолати негативні явища, необхідно внести кардинальні зміни у
виховання підростаючих поколінь. Шкільний музей може допомогти у вирішенні
цих болючих проблем. Музей – своєрідний храм спогадів, який дає можливість
вдихнути аромат старовини, відчути атмосферу далеких історичних подій і
прослідкувати їх вплив на сьогодення. Саме у музейних стінах, немов у
мушлі,зберігаються перлини природи, історії, культури.
Провідною ідеєю нашого шкільного музею є впровадження національних
традицій, відродження української культури, звичаїв народу, патріотизму і
національної самосвідомості.
Сьогодні,як ніколи, гостро постають проблеми пошуку взаєморозуміння,
виховання толерантності, утвердження добра і ненасильства в суспільстві.
В країні триває війна, страждають і
гинуть люди, щодня палко обговорюють прояви жорстокості, ведуться агресивні
дискусії, знову набуває актуальності поняття «діти війни». Сучасним
українським дошкільнятам випало стати свідками вибуху нетерпимості,
насильства, побачити «обличчя» зла, з яким вони доти стикалися лише в казках.
У житті, як і в казках, добро і зло,
краса і потворність, жорстокість і милосердя часто опиняються поряд, і тоді
саме від думок та вчинків людей, як від дій казкових персонажів, залежить, що
переможе – ненасильство чи жорстокість, добро чи зло. Тому насамперед маємо
формувати у дітей розуміння цих понять.
З раннього віку дитину потрібно виховувати в атмосфері добра,любові й
радості, пришепити їй прагнення завжди творити добро, дарувати іншим радість
своєю поведінкою, справами, словами.
Вихованці дитячого садочка часті гості в шкільному музеї «Світлиця». Тут вони знайомляться з
традиціями і обрядами українського народу, вчаться творити прекрасне своїми
руками (Додаток А).
Використання музейної експозиції на уроках
На уроках математики використовуються
матеріали, зібрані учнями нашої
школи.Це дає змогу створювати умови для ідентифікації учнів як жителів села,
виховувати любов до рідного дому, школи, вулиці, своєї країни, її мови,
побуту, традицій. Формуванню патріотизму в учнів сприяють задачі, що містять
історичні дані нашого регіону, популяризують українську історію, боротьбу
українського народу за незалежність, мову та культуру.
У 7-9 класах продовжуємо формувати в учнів почуття духовно осмисленого
патріотизму. За допомогою прикладів різних українських орнаментів та вишивок,
які знаходяться в шкільному
краєзнавчому музеї, учні знайомляться з багатьма геометричними
перетвореннями та розширюють знання про культуру українського народу.
|
|
|
Уроки літератури рідного краю проходять у музеї, де
знайомимо учнів з життям і творчістю наших земляків Петра власовича
Василенка, Купрія Віталія Андрійовича, щоб ще раз через глибину віків
заглянути в сиву давнину нашого буття. У їх поезіях звучить музика трепетного
серця, закоханого в рідну землю і співучу мову свого народу.
Цікавим був урок бінарний урок з української мови і
природознавства «Водиця – усьому цариця».Вчителі ТищенкоВ.В. і Кадубінськийй
М.М. на уроці розглянули народні свята,звичаї,
що пов’язані з водою.Також були проведені бінарні уроки з математики та історії
для учнів 5 класу «Ніхто не забутий, ніщо не забуте»( вчителі Тищенко В.В. та
Литвиненко Т.М.) та бінарний урок з математики та української літератури
«Звичайні дроби через призму чар поезії Олександра Олеся» ( вчителі Тищенко
В.В. та Литвиненко Т.М.)
На уроках трудового навчання учні із задоволенням
навчаються української вишивки. Відвідавши Світлицю, учні можуть
познайомитися з різними техніками вишивання.
Конкурси, змагання, МАН
Позакласна робота має велике виховне значення. Конкурси, змагання виховують бажання більше пізнати минуле своєї
Батьківщини, а також товариськість, прагнення самовдосконалюватись та не
зупинятись на досягнутому.
Для встановлення історичнох правди учні нашої школи досліджують різні
періоди історії України, відновлюють утрачені відомості про людей та події
минулого.
В 2015 році роботи Кузьміної – Зубової Катерини «Солдати пам′ятають смак
війни» і «Не обміліє пам′яті ріка» були представлені на обласному етапі
конкурсу «Юні музеєзнавці». Іваницька Наталія брала участь в обласній
конференції «Київщина козацька».
В 2016 році Іваницька Наталія ( робота «Біль Чорнобиля в душах і
долях»)взяла участь у районному етапі обласної краєзнавчої експедиції учнівської
молоді «Київщина – мій заповітний край»,у районному етапі Всеукраїнської
експедиції учнівської та студентської молоді «Моя Батьківщина Україна»(
робота «Я змалюю всю твою красу»). В 2017році роботи Іваницької Наталії «Душі
людської оберіг» і «Архітектура і будівництво Яготинщини» були представлені
на обласному етапі конкурсу «Юні музеєзнавці».
Члени гуртка « Юні музеєзнавці» залучаються до науково – дослідницької
роботи. З 2006 року старшокласники беруть участь у роботі учнівського
наукового товариства. Були підготовлені роботи:
·
«Шкільний краєзнавчий музей як один із чинників виховання національної
свідомості», Ворошилов Володимир, учень 10 класу Супоївського НВК,
·
«Українське гончарство як етнічний символ української культури, його
минуле та сучасне», Ворошилов Володимир, учень 11 класу Супоївського НВК,
·
«Українська народна іграшка», Кузьміна – Зубова Катерина, учениця 7 класу
Супоївського НВК,
·
«Різноманітність релігійних вірувань і конфесій Яготинщини», Іваницька
Наталія, учениця 10 класу Супоївського НВК,
·
«Освітня діяльність священиків православних храмів Яготинщини
в кінці ХІХ ст. – на початку ХХ
ст.» Іваницька Наталія, учениця 11 класу Супоївського НВК.
Учні опрацьовують етнографічний матеріал, зростаючи в атмосфері любові до
рідного краю, гордості за його історію.
Позакласний виховний захід у шкільному музеї є надзвичайно важливим
складником роботи в класі та загалом у шкільному колективі. Музей є
своєрідним ланцюгом, який з’єднує різні покоління учнів. Саме тому, плануючи музейний виховний захід,
ми насамперед визначаємось з його метою та формою проведення.
В музеї систематично проводиться просвітницька робота, масові заходи,
уроки мужності та виховні години. Цікаво пройшла виховна година у 7 класі, присвячена Героям Небесної Сотні,
яка пройшла у музеї (класний керівник Стародубець В.В.)( Додаток В).
Чорними літерами записаний в історії нашого села 1933рік, коли від голоду
загинуло багато наших односельчан. Діти зібрали спогади, фотографії тих, хто
пережив це страшне лихо. Кожного року ми проводимо виховні години, зустрічі
із свідками тих страшних років, перегляд документальних фільмів, екскурсії до
шкільного музею.Ми приходимо до хреста, поставленого жертвам голодомору, щоб
покласти квіти і запалити свічку пам’яті.
У практиці нашої школи склалися різноманітні форми використання музейної
експозиції і фондових матеріалів на уроках: розробка, організація і
проведення в музеї уроків,навчальних екскурсій,використання вчителем музейних
предметів і експонатів як наочних посібників на уроці (Додаток Г); підготовка
доповідей і повідомлень учнів з матеріалів екскурсії на уроці.
Реалії сьогодення визначили
пріоритетні напрями роботи з військово – патріотичного виховання дітей
та молоді. Ми проводимо зустрічі з
учасниками бойових дій на Сході України, пишемо листи і відправляємо
подарунки захисникам Вітчизни ( Додаток Ґ). Актуальними є
організація збирання та поширення інформації про наших земляків, учасників
АТО. Підсумком районної пошукової акції «Герої серед нас : сучасні захисники
Вітчизни» стало написання двох робіт («Герой – це людина, яка знає, що є
блага дорожчі за життя…»( автор Кузьміна – Зубова Катерина, учениця 10 класу
Супоївського НВК, керівник Тищенко В.В.), «І хто сказав, що є у мужності
межа»( автор Семченко Максим,учень 9 класу, керівник Литвиненко Т.М).
Героїчні і
водночас драматичні і навіть трагічні події сьогодення спонукали нас до
оновлення експозиції нашого музею(Додаток Д).
В нашій школі було проведено свято для учнів початкових класів
«Вишиванко, моя вишиванка…»На якому були присутні учасники АТО Гетьман Сергій
Миколайович, Стригун Ігор Ростиславович, Краснюк Євген Миколайович(Додаток Е)
«Треба тисячу разів переболіти душею, перестраждати за те, що створив і
творить наш народ, перш ніж Вітчизна
стане дорожчою за власне життя. Тільки пов’язуючи в думці свою особисту долю з долею Вітчизни,
людина пізнає свою велич.Тільки людина, особисто зацікавлена долею Вітчизни,
по – справжньому розкривається як особистість, по – справжньому дорожить
своєю честю, гордістю, гідністю сім’ї, свого роду, імені»
Людина стає патріотом, коли ідея добра стає частиною її істоти,
невіддільною від її думок, поглядів,переконань.Лише плекаючи гідну зміну,
можемо бути впевненими у мирному і світлому майбутньому нашої країни. Бо коли
людина з порожньою душею, яка і до добра, й до зла ставиться байдуже, не може
бути патріотом своєї Батьківщини.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Список використаних джерел
1.
Концепція
національно – патріотичного виховання молоді,затверджена наказом Міністерства
України у справах сім’ї, молоді та спорту, Міністерства освіти і науки
України,Міністерства оборони України, Міністерства культури і туризму України
від 27.10.2009 №3754∕ 981∕ 538∕49
2.
Наказ Міністерства олсвіти і науки України від 27.10.2014
№ 1232 «Про затвердження плану заходів щодо посилення національно –
патріотичного виховання дітей та учнівської молоді»
3.
Артьомова
О.Хай в серці кожної дитини живе любов
до України: патріотичне виховання
дошкільників ∕ О.Артьомова ∕∕ Дошкільне виховання.-2011.-№8.-С.35-39.
4.
Депетист
О.В.Національно – патріотичне виховання молодших школярів: посібник. ∕ О.В.
Депетист, В.В.Чала, Н.А.Ярова.-Х.Основа,2011.-128с.(Бібліотека журналу
«Початкове навчання і виховання»; вип.6(90))
5.
Інноваційні
технології громадянського виховання. ∕ Галицька І.П. ∕∕ Виховна робота в
школі.- 2005.-№5.-С.2-20.
6.
Іванова
О.Г.Виховати громадянина – патріота. ∕ О.Г.Іванова ∕∕ Виховна робота в
школі.-2007.-№12.-С.17-18.
7.
Яременко
Н. Методичні матеріали для організації позакласної виховної роботи з учнями
школи ІІ- ІІІ ступенів ∕ Н. Яременко ∕∕ Інформаційно – методичний збірник
управління освіти і науки Київської обласної державної адміністрації та
Київського інституту після дипломної освіти педагогічних кадрів.Біла Церква:
КОІПОПК, 2009.-Частина ІІ,-288с.
8.
Яременко
Н.В. Зростаємо в любові ∕ Н.В.Яременко, О.І.Боярчук, Л.В.Микитюк, Ю.П.Устич ∕∕
Збірник методичних матеріалів для організації позакласної виховної роботи з
учнями школи ІІ- ІІІ ступенів.-Біла Церква: КОІПОПК, 2009.-Частина ІІ,-288с.
|
|
ДОДАТКИ
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Додаток А
Все починається з дитинства
|
Додаток Б
Конкурси, змагання, МАН
|
|
|
|
Додаток В
Виховна година у 7
класі, присвячена Героям Небесної Сотні, яка пройшла у музеї (класний
керівник Стародубець В.В.)
Додаток Г
Використання вчителем музейних предметів і експонатів як
наочних посібників на уроці
Додаток
Ґ
Переможемо біду
разом
|
|
|
|
|
|
Додаток Д
Свято для учнів початкових класів «Вишиванко, моя
вишиванка…»
|
|
|
|
Коментарі
Дописати коментар