Документація етнографічного музею «Світлиця»













Характеристика музею







       Шкільний етнографічний музей «Світлиця» свою історію веде з 1994 року, був створений силами вчителів, батьків, учнів, працівників Супоївського НВК.
        Мета діяльності музею полягає у залученні молодого покоління до вивчення та збереження культурної спадщини свого народу, у вихованні національно свідомого громадянина , грамотної , освіченої людини.
        Головними завданнями у роботі музею       є:
-  формування  особистості школяра на основі духовно – моральної культури і традицій українського народу;
- вивчення, відродження, дослідження та поширення народних обрядів, знань, традицій, вірувань;
- вивчення, охорона і пропаганда пам'яток культури рідного краю;
- залучення учнівської молоді до пошукової, краєзнавчої , науково-дослідницької , художньо-естетичної роботи.
Оформлення зібраних матеріалів та їх зберігання відповідають загальним правилам обліку і зберігання музейних фондів. Кожен експонат основного фонду реєструється в інвентарній книзі, яка пронумерована та завіреною підписом керівника навчального закладу.  Записи в Інвентарній книзі характеризуються повнотою та якістю, відповідають вимогам щодо ведення інвентарної книги музею.  
Експозиції оформлені професійно, естетично, мають технічне оснащення, постійно оновлюються і доповнюються.     В експозиційній залі музею дотримуються всі умови збереження оригінальних матеріалів: проведені заходи для запобігання забрудненості, вологості, вицвітання, механічних пошкоджень. У музеї наявні темні штори, підтримується температурний режим, експозиції розміщені за склом, інші предмети зберігаються в альбомах, папках та коробках.
 У Музеї наявна документація:
·       наказ по Супоївському НВО №37 від 05.09.2006 року
 «Про    паспортизацію шкільних музеїв НВК»
·       Уніфікований паспорт музею;
·       інвентарна книга;
·       картотека обліку музейних предметів основного фонду.
Музей працює за чітким розкладом, має власне положення про
музей , що регламентує його діяльність.
        Комплектування фондів проводиться систематично і відповідає тематиці  музею ; здійснюється в процесі походів по рідному краю, спостережень за його природою, обстеження різних ланок економічного, соціального і культурного життя; зустрічей із старожилами; екскурсій та експедицій, що дають змогу зібрати чимало оригінальних документів, речей, зробити записи спогадів тощо.  Важливе  джерело комплектування фондів нашого шкільного музею – надходження від окремих осіб, передані в дар.
           Сформувались такі  експозиційні напрямки  шкільної музейної діяльності:
1.    Етнографія . Шкільний етнографічний музей «Світлиця» має вигляд української світлиці початку ХХ століття. Головне місце в ній займає святий кут. Меблі в світлиці дерев'яні, ручної роботи. Великий інтерес викликають старі фотографії, на яких зображені люди, які жили на початку ХХ ст.
2.     Селянський скарб. У експозиції представлені прядки,ткацький верстат, гребінь, ланцюг, праник, рубель, качалка. Є предмети повсякденного побуту: глечики, самовар, горщики, макітри, рогачі, колекція прасок , кочерга; предмети тривалого користування: скриня, лавки,стіл,колиска,піл, серп та інші предмети.
3.    «Декоративні промисли». В колекції музею більше 30 рушників, вишитих хрестом і гладдю  з 3 областей України, а також вишиті картини місцевих вишивальниць. Радують око роботи майстрів Свиридюк Н.О.    і Безрукавої І.Л.(ляльки мотанки). Є колекція народних іграшок  із глини, соломки,дерева.
4.    «Український костюм». У експозиції  вишиті сорочки,плахти,свитки.
5.«Живопис». У експозиції картини місцевого художника Ярошенка М.К.
           Зібраний матеріал, який треба розмістити в експозиції учні  вивчають, визначають, описують, встановлюють історію, з’ясовують, джерелом якої пізнавальної інформації він може бути, яке його виховне значення. У процесі цієї роботи вони навчаються класифікувати, систематизувати  музейні  колекції, науково їх описувати.
              Гуртківці школи залучаються  до науково  - дослідницької роботи. З 2006-го року старшокласники беруть участь у роботі учнівського наукового товариства. Були підготовлені роботи: «Шкільний краєзнавчий музей як один із чинників формування місцевого патріотизму» (Ворошилов В., учень 10 класу, 2013 рік),  «Українське гончарство як етнічний символ української культури, його минуле та   сучасне»(Ворошилов В.,учень 11 класу, 2014 рік), «Українська народна іграшка як унікальна складова історії, культури, традицій нашого народу» (Кузьміна-Зубова К.,учениця 7 класу, 2015рік), «Релігійні вірування та конфесії Яготинщини: історія,сучасниц стан, різноманітність»(Іваницька Н., учениця 10 класу). За останні роки учні тричі брали участь у обласному етапі захисту МАН. Наукова робота в музеї спрямована і на професійний вибір старшокласників: досліджуючи історію, школярі вчаться аналізувати й зіставляти факти, явища, робити висновки й узагальнення. Такі вміння стануть у пригоді,коли учень обирає майбутній фах.
                    Шкільний музей є центром екскурсійної роботи в  школі. З метою
подальшого і глибшого використання краєзнавчого матеріалу в учбовому процесі у  школі проводяться оглядові та тематичні екскурсії для різних вікових категорій учнів. Школярі у музеї дають роботу очам і вчаться бачити. Безпосередній контакт з музейною реліквією викликає у школярів почуття особистої причетності.
  Складання екскурсій для відвідувачів різних вікових категорій є важливим складником діяльності нашого музею. Відвідувачами музею є учні нашої школи, жителі нашого села, батьки школярів,вчителі інших шкіл. Під час занять та виховних заходів екскурсоводи мають змогу розвивати власне мовлення, уміння триматись перед аудиторією, точно відповідати на запитання. Але головне те, що учні опрацьовують величезний краєзнавчий матеріал, зростаючи в атмосфері любові до рідного краю, гордості за його історію.
Позакласний виховний захід у шкільному музеї є надзвичайно важливим складником роботи в класі та загалом у шкільному колективі. Музей є своєрідним ланцюгом, який з’єднує різні покоління учнів. Саме тому, плануючи музейний виховний захід, ми насамперед визначаємося з його метою та формою проведення.
В музеї систематично проводиться просвітницька робота, масові заходи, навчальні заняття, уроки мужності та виховні години.
В музеї неодноразово проводилися бібліотечні уроки. Матеріали музею використовуються і при проведенні уроків.
Організовує всі напрямки роботи нашого музею рада музею, до якої входять учні різних вікових категорій, вчителі, діти війни, батьки учнів. Протягом навчального року рада проводить 4 засідання, на яких визначає напрями діяльності, складає план роботи, розподіляє завдання й визначає терміни їх виконання. За пропозицією членів ради в план вносяться корективи, які погоджуються з педагогічним і учнівським колективами.     
         Також під час засідань ради нашого музею ми обговорюємо відкриті уроки, позакласні заходи. Вся робота в музеї проводиться згідно з планом роботи ради музею , який складено на рік. План чіткий і конкретний.








ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішенням педагогічної ради № 6 від 11.10.2006р.

 


СУПОЇВСЬКИЙ НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНИЙ КОМПЛЕКС
″ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І - III СТУПЕНІВ –
ДОШКІЛЬНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД (ЯСЛА-САДОК)″
ЯГОТИНСЬКОЇ РАЙОННОЇ РАДИ  КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул.Вітовецька,100, с. Супоївка, Яготинський район, Київська область, 07710, тел.(045-75) 35-3-86,
E-mail: supoyivka-school1@ukr.net ,код ЄДРПОУ 24892181




Статут  етнографічного музею                    « Світлиця»
 Супоївського НВК
«ЗОШ І-ІІІ ступенів – ДЗН
(ясла-садок)»




с. Супоївка
                             1.Загальні положення
1.1. Музей є осередком освіти і виховання молоді,сприяє залученню учнівської молоді до вивчення і збереження історико-культурної спадщини свого народу , формуванню освіченої особистості та вихованню активної громадянської позиції,забезпечує духовну єдність та спадкоємність минулого і сучасного поколінь;
  1.      1.2.  Адреса : Супоївський НВК «ЗОШ І-ІІІ ступенів-ДНЗ (ясла-садок)»  07710,  с. Супоївка, вул. Вітовецька,100,  тел.35-3-86, supoyivka-
1.3. Засновник: Супоївський НВК «ЗОШ І-ІІІ ступенів-ДНЗ (ясла-садок)»;
1.4.  Музей був заснований і обладнаний у 1994 році  зусиллями батьків, учнів,  працівників Супоївський НВК , при повній підтримці адміністрації  школ;
1.5. Профіль  музею:  історико- краєзнавчий;
          1.6. Музей відкрився  14 жовтня 1994 року;
1.6. Свою діяльність музей будує на громадських початках, творчій ініціативі педагогічного колективу, батьків та учнів школи;
1. 7.Музей історії освіти керується Законом України «Про музеї та музейну справу»(1995р.) та поправками до Закону(1999,2000р.), нормативними документами Міністерства освіти України та власним Статутом;
1.8. Керівник музею: керівник гуртка Литвиненко Тетяна Миколаївна

2.    Мета і головні завдання  музею історії освіти:
2.1. Оновлення змісту навчання і виховання підростаючого покоління засобами краєзнавства;
2.2. Виховання у школярів патріотизму,співчуття і гуманізму,почуття вдячності, дбайливого ставлення до історичної та культурної спадщини рідного краю і району;
2.3. Залучення учнівської молоді до краєзнавчої і пошуково – дослідницької діяльності;
2.4. Збереження історичної пам′яті;
2.5.Вдосконалення морального і патріотичного виховання учнів;
2.6.Допомога юним громадянам у формуванні української державної самосвідомості,вихованні любові до Батьківщини;
2.7.Підготовка молодих людей до свідомого та відповідального життя в демократичному суспільстві;
2.8.Надання різноманітних можливостей для розвитку у молоді навичок соціальної мобільності, формування культури.
                                    3.Зміст роботи Музею:
·       Музей займається пошуковою роботою, виявляє ,збирає, вивчає предмети  і колекції, пов′язані з історією школи;
·       Створює та поповнює основну експозицію;
·       Систематично проводить масові заходи;
·       Надає можливість використання експозицій для написання науково-дослідницьких робіт. Основна тема науково- дослідницької роботи: вивчення історії школи, історії життя знаменитих земляків,діяльність випускників та жителів району.

                              4.  Організація  роботи музею:
4.1. Робота музею організовується на основі самоуправління, керується Положенням про шкільний музей;  
4.2.   План роботи музею складається на рік і затверджується директором  на-вчального закладу;
4.3.  Вищим робочим органом є рада музею, яка складається із 9 чоловік: Голова ради музею, вчитель історії, його замісник, , 2 жителі села та 5 учнів старших класів.

                              5.Завдання ради музею:
5.1.  Голова ради музею вибирається за рекомендацією педагогічного  колективу і назначається наказом директора школи.;
5.2.  Розподіляє обов`язки  між членами ради музею;  
5.3.  Складає, обговорює план роботи музею на рік і подає його на затвердження директору школи до початку навчального року;
5.4. Складає план роботи на кожний місяць;
5.5.  Підбирає екскурсоводів у кількості 3 чоловік  із учнів 8-10 класів, учить та організовує їхню роботу;
5.6.  Веде документацію музею;
5.7. Організовує і проводить пошукову роботу, підтримує порядок у музеї.

6.     Музей впроваджує різноманітні форми виховної роботи (пізнавальну, освітню, пошукову, громадську тощо), що не суперечать діяльності шкільного закладу.
7.     Музей має право співпрацювати з іншими музеями, громадськими організаціями, співдружність з якими сприятиме розширенню форм діяльності (проведення циклів лекторіїв, виконання завдань музеїв, екскурсійну, пошукову діяльність тощо).
8.  Члени шкільного гуртка „ Юні музеєзнавці”  повинні періодично поновлювати експозицію музею.
9.  Музей надає звіт про свою роботу раз на рік (травень).

У "Світлиці"

Все починається з дитинства



Свято для учнів початкових класів «Вишиванко, моя вишиванка…»













Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Застосування хліба в обрядах і звичаях українців (МАН)